dilluns, 9 de març del 2009

Howard Shore - El senyor dels anells - Les dues torres

La segona pel·lícula de la trilogia d'El senyor dels anells és Les dues torres. Tolkien va escriure un sol llibre, però per comoditat dels editors van decidir dividir-lo en tres entregues. L'autor va trigar a escriure la novel·la 12 anys, i pretenia ser una continuació del Hobbit, però es va convertir en una novel·la per sí sola molt més desenvolupada que el que fou el seu inici.

L'anell:

Tres anells pels Reis Elfs sota el cel.
Set per als Senyors Nans en cases de pedra.
Nou per als Homes Mortals condemnats a morir.
Un per al Senyor Obscur, sobre el tron obscur
a la Terra de Mordor on s'extenen les Ombres.
Un Anell per a governar-los a tots. Un Anell per a trobar-los,
un Anell per a atreure'ls a tots i lligar-los a les tenebres
a la Terra de Mordor on s'extenen les Ombres.


A la segona pel·lícula, alguns dels que havien treballat a la primera creien que tot seria més fàcil amb l'experiència acumulada, però Shore va dir que resultaria més difícil, ja que la Germandat de l'Anell es desfà i es divideix en tres, cadascuna amb uns temes musicals diferents, cosa que complica el pas d'una a l'altra.

Tan sols hi ha uns 10 minuts de música reutilitzats de la primera pel·lícula. El tema principal és el de Rohan, on Shore utiltiza un violí norueg, per establir un lligam amb els vikings. Aquest violí s'anomena "Hardanger fiddle", i té com a característica especial unes cordes simpàtiques, que vibren per simpatia en tocar les 4 cordes del violí, augmentant així els harmònics.

Un altre tema important i lligat a aquest primer és el de Eowin i el seu amor platònic envers Aragorn.

El tema de Gollum té fragments relacionats amb la història de l'anell, extrets de la música de la Comunitat, i parts d'Smeagol. La música utiltizada per a aquest és més trista, comença tranquil·la i evocadora, i es desenvolupa amb la bojeria de Gollum, mostrant així la seva part sinistra. Per a crear aquest efecte, Shore va utiltizar un Saltiri, instrument propi de la Comarca, percudit per les baquetes.

Per al tema de Fangorn, el bosc mil·lenari, el compositor utiltiza instruments de percussió de fusta.

A l'abisme de Helm, la música no creix amb la batalla com sol succeir en aquest tipus d'escenes, sinó que vol evocar el patiment de la guerra i les famílies, per això es superposen la música, imatges de la batalla, i dels ancians, dones i nens tancats a la fortalesa. A la vegada, quan arriba la batalla de veritat, els temes es van succeint depenent del combatents i barrejant leitmotivs. Quan apareixen els arquers elfs, escoltem la música de Lothorien però amb ritme de batalla. Quan surten els Uruk-Hai tenim el tema de Isengard que els representa.

En quant a la utiltizació de les diferents veus per a cada peça, cada timbre (veu particular) va lligada amb un lloc o personatge:

  • Rivendel amb la soprano Isabel Bayrakdarian
  • La caiguda d'Aragorn lligat a l'amor d'Arwen, interpretat per la cantant hindú Sheila Chandra
  • Elisabet Fraser apareix a la Comunitat interpretant el Lament per Gandalf i a Les dues torres interpreta la mort de Haldir l'elf.
  • Tenim més de 60 peces vocals interpretades per un cor femení de Londres.
  • El cor de nens de la primera pel·lícula i el mateix solista són utilitzats per a la Marxa dels Ents
  • Per a la cançó de Gollum, volien un so especial, i Shore va pensar en l'accent islandès, per això la interpreta una cantant islandesa, Emiliana Tomini
La direcció per part de Peter Jackson va fer de la música un personatge més; en el seu treball amb Shore, parlaven de demanar a la música determinades interpretacions com si fos un actor del repartiment, més sentiment, més alegria, més emoció, més tristesa...

Les parts orquestrals estan interpretades per la Filarmònica de Londres a l'Ajuntament de Watford, a les afores de Londres, perquè donava una sonoritat especial ja que tot s'enregistrava a la mateixa sala abovedada.

La postproducció es va realitzar en gran mida via videoconferència, ja que Peter Jackson estava muntant a Nova Zelanda i Howard Shore component, dirigint i enregistrant a Anglaterra.

Com a curiositat, el director, Jackson, va voler participar per una vegada de l'enregistrament, i toca el Gong a una de les peces. En acabar l'edició i producció de la pel·lícula que es va estrenar a les sales de cinema, es va continuar amb el muntatge de la versió estesa que es va publicar en Dvd, i per a aquesta versió Shore també va composar uns 20 minuts de música adicional...gràcies a aquest afegit, apareix el tema de Gondor, que serà el lligam musical amb la tercera entrega, El retorn del Rei.

Escoltem diferents fragments d'aquesta segona part:

El tema de l'inici, Rèquiem per a un somni



El tema de Glamdring, l'espasa



La marxa dels Ents



El destí d'Arwen



Aragorn, un dels Dunédain



Retirada



Theoden cavalca



El rei Theoden



La cançó de Gollum, Smeagol



On són els cavalls i els cavallers



Espectres alats



Perduts a Emyn Muil



Les coses que realment importen



La corda èlfica



El retorn d'Aragorn



Gandalf El Blanc



La beguda dels Ents



Edoras



L'èxode d'Edoras



El bosc de Fangorn



El pla de Master Peregrin



El meu tresor



Els tres caçadors



El consell de Faramir



Campament nocturn



Roques i aigua



Refugi a l'Abisme de Helm



El desterrament d'Eomer



La batalla



El trencament del mur



La cort de Meduseld



Els somnis dels arbres



Els pantans dels morts



La decisió dels ents



La gent d'Eldar



L'hereu de Numenor



La decisió del rei



L'atac dels Nazgul



Les planuries de Rohan



La predicció



La veu de Saruman



Els guerrers Ugluks



Tenim la guerra a sobre



Els llops de Isengard



El bosc de Ithilien



En aquest vídeo podeu veure un remix dels temes de la pel·lícula



Diferents fragments de la pel·lícula amb la música corresponent





0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 
Locations of visitors to this page