Des que John R. R. Tolkien escrigué El Senyor dels anells (publicat entre 1954 i 55), la seva trilogia, així com El Hobbit, El Silmarillion i tots els relats relacionats amb la seva creació de fantasia, molts lectors s'han emocionat i seguit les aventures dels seus personatges.
Un d'aquests seguidors incondicionals és el director de pel·lícules neozelandès Peter Jackson. La seva passió pels llibres de Tolkien el va empènyer a portar la trilogia al cinema. El projecte es va estrenar amb la primera pel·lícula el 2001, i ha estat una de les produccions més grans del cinema dels darrers anys. La música, va ser encarregada a Howard Shore, comopositor, director i orquestrador. El seu treball per a la pel·lícula de Jackson contempla més de 80 leitmotivs, depenent dels personatges o els llocs presentats. Va començar a treballar en la música de la primera pel·lícula, La comunitat de l'anell, el 2000, i a contrarrellotge la va acabar per a la seva estrena. Es va involucrar molt en el rodatge, i assistia a l'enregistrament del mateix, durant el mes que va poder estar a Nova Zelanda, per tal de viure tot el desenvolupament i creació de la pel·lícula. Les escenes es filmaven a Nova Zelanda i allà Shore componia la música segons aquestes avançaven. Després, va seguir composant a Londres, on va acabar la música. Resulta molt interessant com no només pretenia crear un sentiment determinat per a una escena sinó com, igual que els altres elements de la pel·lícula, intenta realment dotar de vida musical la Terra Mitja. D'alguna manera, segons paraules del propi compositor, la música de la trilogia vol anar lligada com si fos una òpera en tres actes, i ell pensava en una composició global que les uniria totes tres.
Com a curiositat, la música de Moira, la gran mina dels nans, està enregistrada per un cor de veus masculines de Polinèsia i maorís de Nova Zelanda, amb un to de veu ben especial, i posteriorment també es va reclutar judadors de futbol americà de Nova Zelanda, per obtenir les veus greus i profundes que acompanyen les escenes de fugida de la mina.
La música dels elfs és de inspiració asiàtica, amb la utilització de diferents instruments indis i àrabs, per donar una sensació d'exotisme i delicadesa especial.
La darrera cançó va ser enregistrada a Londres, per un cor de nens i un solista de 12 anys que posa veu a un tema molt delicat.
Enya va col·laborar amb el compositor creant dues peces, i escrivint la part vocal de les mateixes. Les altres parts cantades, per solista o cor, sempre van ser traduïdes per especialistes en Tolkien als diferents idiomes que aquest va utilitzar per a la creació del món de la Terra Mitja.
Per a la música de Isengard, el compàs utilitzat és el 5/4, segons Shore, perquè dóna sensació de inacabat i vol reflectir l'era de la industrialització.
L'anell té diferents veus segons el paper que juga; quan és la seva seducció, veus infantils; quan és el poder, la llengua negra de Mordor i veus masculines per a demostrar aquest poder.
Posteriorment, Shore va crear The lord of the rings Symphony, en un concert on engloba els diferents temes. Podreu veure enregistraments a continuació.
Els temes d'aquesta primera pel·lícula són:
1. PROLOGUE: ONE RING TO RULE THEM ALL (Un anell per a dominar-los a tots)
2. THE SHIRE (la Comarca)
3. BAG END
4. VERY OLD FRIENDS (Vells amics)
5. FLAMING RED HAIR (Cabell vermell en flames)
6. FAREWELL DEAR BILBO (Adéu, estimat Bilbo)
7. KEEP IT SECRET, KEEP IT SAFE (Guarda'l en secret, tingue'l a lloc segur)
8. A CONSPIRACY UNMASKED (Una conspiració desenmascarada)
9. THREE IS COMPANY (Tres són companyia)
10. THE PASSING OF THE ELVES (El pas dels elfs)
11. SARUMAN THE WHITE (Saruman el Blanc)
12. A SHORTCUT TO MUSHROOMS (Un camí de bolets)
13. STRIDER
14. THE NAZGUL
15. WEATHERTOP
16. THE CAVERNS OF ISENGARD (Les cavernes de Isengard)
17. GIVE UP THE HALFLING
18. ORTHANC
19. RIVENDELL
20. THE SWORD THAT WAS BROKEN (L'espasa trencada)
21. THE COUNCIL OF ELROND ASSEMBLES (El concili d'Elrond)
22. THE GREAT EYE (El gran ull)
23. GILRAEN´S MEMORIAL
24. THE PASS OF CARADHRAS (El pas de Caradhras)
25. THE DOORS OF DURIN (Les portes de Durin)
26. MORIA
27. GOLLUM
28. BALIN´S TOMB (La tomba de Balin)
29. KHAZAD-DUM
30. CARAS GALADHON
31. THE MIRROR OF GALADRIEL (El mirall de Galadriel)
32. THE FIGHTING URUK-HAI (Els guerrers Uruk-Hai)
33. PARTH GALEN
34. THE DEPARTURE OF BOROMIR (La marxa de Boromir)
35. THE ROAD GOES EVER ON...PT. 1 (El camí sempre segueix endavant)
36. MAY IT BE (Pot ser)
37. THE ROAD GOES EVER ON...PT. 2
Les podeu escoltar totes, moltes d'aquestes peces pertanyen a diferents moments de la pel·lícula i ens parlen no només de situacions sinó també de personatges. Tenim un enregistrament de com va ser de difícil posar la música a la pel·lícula i coordinar-ho tot:
També us proposo veure aquests altres vídeos amb comentaris de Shore o bé de la Simfonia que no corresponen exactament als tracks del cd de la banda sonora:
I finalment, no té molta qualitat però podeu veure extractes del concert en directe a Viena amb imatges de la pel·lícula i música en directe:
Espero que en pogueu gaudir, demà la segona entrega, Les dues torres.
diumenge, 8 de març del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada