diumenge, 22 de febrer del 2009

Mozart - Rèquiem kv 626, re m (1 a 8)

El darrer any de Mozart, 1791, va donar a llum algunes de les obres mestres del compositor. La seva missa de rèquiem, inacabada, és una d'aquestes. El mite sobre la mort de Mozart sobrepassa la realitat; la ficció ha entrat dins la història i és difícil distingir una de l'altra. Molts llibres s'han escrit a l'entorn d'aquest darrer any, moltes investigacions d'han dut a terme, però seguirà sent un misteri ara ja molt difícil de resoldre.

Que el Rèquiem va ser un encàrreg està demostrat, i sembla que també ha quedat demostrat que aquest encàrreg el va fer un aristòcrata per tal d'honrar la mort de la seva esposa, i poder-lo estrenar al seu palau davant el seu seguici com a peça pròpia. Sabem que Mozart la va deixar inclomperta, però no hi ha acord total sobre les peces que va escriure del tot o només esboçar. En aquella època, Mozart tenia un ajudant, Süssmayr, que sobretot transcrivia part de les peces noves del compositor. Les escriptures, però, es barregen, i es fa difícil distingir-les. Se sap que va deixar escrit abans de la seva mort l'Introitus i gran part dels 5 primers números, 8 compassos del Lacrimosa, però poc més s'aventuren a afirmar els experts.

INTROITUS - INTRODUCCIÓ



Traducció del llatí al català (aproximada)

COR
Dona'ls el descans etern, senyor
i que la llum perpètua us il·lumini
SOPRANO
T'han de cantar himnes a Sion
i t'oferiran vots a Jerusalem
COR
Escolta el meu preg
tots anirem cap a tu

KIRIE ELEISON



COR
Senyor tingues pietat
Crist, tingues pietat

SEQUENZ - SEQÜÈNCIA
DIES IRAE



COR
Dia d'ira aquell
en què els segles seran reduïts a cendres
com profetitzà David a la Sibil·la
Quan terror hi haurà al futur
quan arribi el jutge
a demanar-nos comptes a tots.

TUBA MIRUM



BAIX
La trompeta, escampant un so sorprenent
pels sepulcres de les regions
reunirà a tots davant del tron.

TENOR
La natura i la mort se sorprendran
quan les criatures ressucitin
per a respondre davant del Jutge.
I segons el llibre profètic
on tot hi és
el món serà jutjat.

CONTRALT
EL Jutge, doncs, quan segui
treurà a la llum tot el que estigui ocult
res quedarà sense judici

SOPRANO I QUARTET
Què podré dir jo, infeliç?
Quin advocat cridaré
quan ni els justos restaran segurs?

REX TREMENDAE



COR
Rei de terrible majestat
a qui salvis serà per gràcia teva
Salva'm font de pietat!

RECORDARE



QUARTET
Recorda't, pietós Jesús
ja que per mi vares venir
de no perdre'm aquell dia.
Buscant-me, vas seure cansat,
em vas redimir patint a la creu
que tot aquest treball no sigui en va.
Jutge que jutges justament
dóna'm el perdó
abans del dia del judici.
Somiquejo, com un pres,
el pectat envermelleix el meu rostre,
perdona, Déu, a qui t'implora.
Tu que vas absoldre Maria,
i vas perdonar el lladre,
també a mi em dones esperança.
Els meus pregs no ho mereixen,
però tu, bo com ets, fes el bé
fes que no cremi al foc etern.
Fes-me un lloc entre les ovelles
i separa'm dels cabrits
colocant-me a la teva dreta.

CONFUTATIS



COR
Refusats ja els maleits
i entregats a les cruels flames
crida'm amb els beneits
Humil i suplicant et demano

LACRIMOSA




COR
Dia de llàgrimes aquell
en que resorgeixi de la pols
per ser jutjat l'home pres.
Perdona'l doncs, Déu
pietós Jesús, senyor
dóna'ls el descans. Amen.

Les imatges d'Amadeus on es recull com Salieri ajuda Mozart a transcriure el Rèquiem, fictícies però meravelloses



0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 
Locations of visitors to this page